martes, 14 de febrero de 2012


ACTIVITATS PER TREBALLAR LA COEDUCACIÓ AMB EL COL·LECTIU D’INFANTS

FITXA TÈCNICA DE L’ACTIVITAT


TÍTOL

  HAPPENING PER LA COEDUCACIÓ

OBJECTIUS

  • Potenciar la relació entre sexes .
  • Introduir el primer contacte amb la coeducació.
  • Fomentar la diversió dels infants.











REALITZACIÓ

Primer de tot els/les dinamitzadors/es de l’activitat han d’empaperar amb paper d’embalar tota l’aula a la que es realitzi aquesta activitat per no embrutar-la. (El terra i les parets, a una alçada aprox. de 2 metres)
Una vegada està tot preparat es convida als/les infants a que entrin a l’aula, vestits/des amb roba vella, que es pugui embrutar i amb calçat vell, si es possible xancletes que son més fàcils de netejar.
Després els/les dinamitzadors/es expliquen que posaran música relaxant i que poden pintar tot el que vulguin, amb les mans, els peus, etc. I que es poden embrutar.
Normalment ,i amb les experiències que tenim, els infants quan dones aquestes pautes, comencen a pintar les parets forrades de paper d’embalar i ja està.
Al veure aquesta reacció i passats 15 minuts de que estan pinten tranquils/es, els/les dinamitzadors/es fan una pregunta : qui us ha dit que només podeu pintar les parets? Pinteu-vos entre vosaltres.
I aquí comença la guerra de pintura, amb calma, òbviament.
Es poden pintar entre ells/les, la roba, TOT, sense passar-se i sempre tenint control. I si no el tenen ells/les el posen els/les dinamitzadors/es.

La dinàmica acaba quan diuen els dinamitzadors/es, quan ja observen un cansament global als/les infants.

DURADA

45 minuts- 1hora.

MATERIAL

 Paper d’embalar, pintura de dits i pintura de roba.

OBSERVACIONS

 Aquesta dinàmica es pot realitzar amb qualsevol col·lectiu, amb qualsevol edat, sempre adaptant-la a les necessitats que requereixi el col·lectius.

ACTIVITAT 1
• Identifica les persones que apareixen en el dibuix.
• Què et suggereix aquest dibuix?. Què fan les persones que apareixen en
el dibuix?.
• Et sembla que totes les persones col·laboren per igual en les tasques que cal
fer a casa?. Creus que sempre hauria de ser d'aquesta forma?.
• Pinta el dibuix. Comenta el dibuix en classe i amb la teva família.
• Elaborar en la fitxa 1 un dibuix representatiu on les tasques domèstiques i
d'oci estiguin repartides entre totes les persones que viuen en la llar.

ACTIVITAT 2
Jocs de l'entorn

Objectius de coneixements
Descobrir en els diferents jocs de l'entorn diferències en raó del gènere.
Establir una llista i comentar els diferents Jocs diferenciats:
futbol, carreres, lluita, jocs de rol… quins estereotips s'oculten darrere?.

1. Partir d'un breu diàleg sobri: “les diferents tasques que realitzen homes
i dones, en funció del seu gènere”, per arribar a la definició de rol de gènere
i rol de sexe.
• Els rols sexuals es refereixen als comportaments que estan
determinats pel sexe biològic de cada individu.
• Els rols de gènere són expectatives socialment creades sobre el
comportament masculí i femení: “els homes no ploren i les
dones són més sensibles”.
Objectius de coneixements
• A través del dibuix desenvolupa les seves destreses *visomotoras, així com el seu
desenvolupament psicomotriu.
AVALUACIÓ
• A través del dibuix observem el que les nenes i els nens han après i
imaginen models socials diferents als tradicionals.

ACTIVITAT 3
De les següents qualitats, quins atribueixes a l'home i a la dona, quins són per a
tots dos sexes?, Intenta oferir raons:
• Dolç, sensible, comprensió, seguretat, inseguretat, dependència, decisió,
intuïció, observador, indecisió, creativitat, passivitat, activitat, agressivitat,
valentia, intransigent, dominació, poder, fort, autonomia.
Objectius de coneixements
• Identificar les característiques considerades com a femenines o com masculines
i discutir, fins a quin punt, són naturals o culturals.
Objectius de procediments
• Acabar l'exercici mostrant com una única característiques que són pròpies
de les dones o dels homes, sense possibilitat de canvi, són les relacions
amb les funcions de reproducció, gestació, part, lactància, en
el cas les dones, i fecundació en el cas dels homes, i com les
altres característiques són culturalment determinants, i per tant, transformables.
Objectius d'actituds
• Trencar els estereotips femenins i masculins.

ACTIVITAT 4
A casa quina tasques et semblen més oportunes per a l'home i per a la dona; raona les
respostes:
• Estendre la roba…
· Arreglar endolls...
• Fer el llit…
• Rentar els plats…
• Treure les escombraries …
• Portar els comptes…
• Atendre i cuidar als/as fills/as…
• Netejar la casa, el bany…
• Parar i desparar la taula...
• Cuinar...
• Planxar...
• Ocupar-se del cotxe...



ACTIVITAT 5
Què seré quan sigui gran...
Objectius de coneixements
• Fer conscients als nens i a les nenes, dels seus veritables desitjos relatius
a l'activitat que voldrien desenvolupar quan siguin persones adultes.
• Fer que s'adonin que, sovint, la projecció al futur inclou un
important component sexista.

Desenvolupament
• El professorat demanarà a l'alumnat, de manera individual que escriguin l'ofici
o professió que més els agrada i al que els sembla que voldrien dedicar-se.
A continuació se'ls proposa que escriguin igualment l'ofici o professió
al que voldrien dedicar-se si fossin nenes o viceversa.
• Seguidament se'ls incita al fet que diguin els oficis i professions que han
anotat i es van escrivint en la pissarra. És convenient que s'anotin
primer els de les nenes i després els de els nens (o viceversa), perquè sigui
més fàcil veure si han escollit oficis o professions adaptades als patrons de
gènere.
• El pas següent serà veure si les professions o oficis han canviat quan l'o
la participant els ha pensat des de l'òptica de la pertinença a l'altre sexe.
El canvi sol ser més freqüent en nenes.
• A continuació es valorarà si les professions estan estereotipades o per si
el contrari es trien lliurement.
• L'exercici acaba amb una nova decisió individual sobre la professió que es
prefereix, independentment de la pertinença a un o un altre
•convicció que els éssers humans han de desenvolupar-se tan lliurement
com sigui possible.
Objectius d'actituds
• Pensàveu  que el fet de ser nen o nena incidia tan directament en l'elecció
de l'ofici o professió?. (si està esbiaixat).
• Teníeu la sensació de que podríeu escollir lliurement el que volíeu ser o
que us havíeu d'adaptar als desitjos o tradicions de la família o als condicionaments
de la societat?.
A les nenes: Havíeu pensat que podíeu desenvolupar activitats tradicionalment reservades
als homes?. Hi ha alguna professió que us atregui i que hàgiu exclòs per
considerar-la masculina?. Quins?. Per què?.
Esteu ara segurs i segures de quines hi ha i escollireu la professió o ofici que més us atregui,
independentment de prejudicis i estereotips?.
                                                          
PROFESSIÓ
NENS
NENES
PROFESSIÓ
NENS
NENES




















No hay comentarios:

Publicar un comentario